torsdag 7 april 2011

Recept på ljusa chokladbollar/havrebollar..

Havrebollar
500 gr   Smör
5 dl      
Socker
15 dl     Havregryn
5 tsk     Vaniljsocker
2 msk   O´boy
0,75 dl  Starkt kaffe
Kokos


Gör så här:1. Smör och socker vispas i ca 20 min, använd gärna assistent.
2. Blanda i övriga ingredienser och vispa i ytterligare 20 min.

3. Ställ in i kylen i 1 timme ungefär annars är dom svåra att rulla
4. Tag ut ur kyl och rulla till bollar som du sen rullar i kokos.
5. Ät och njut!!!

Lycka Till!




Jag gjorde dock bara halva satsen och det blev bra många bollar bara det. Så att göra hela är nog att rekommendera om det är många som ska äta. ;-)

1 kommentar:

  1. Hej Marina!

    Jobbigt med magen.

    Hoppas att det blir bättre.

    Så här gör jag mina havrebollar:
    Äkta havrebollar
    Skrivet av Anna den februari 7, 2008

    12 dl havregryn, 4 dl socker, 1 dl kokos, 1 msk vaniljsocker, 8 msk O’boy pulver, 300 g rumsvarmt margarin, 1 dl kaffe (varmt), 1 dl mjölk

    Gör så här:

    Blanda alla torra ingredienser med margarinet (utrörd). Lägg till kaffe och mjölk. Vispa sedan med elvisp tills havregrynen är smulade. Det ska vara en ganska kladdig smet. Låt det stå 10 minuter i kylen. Rulla sedan till bollar. Storlek efter tycke och smak. Rulla bollarna sedan i kokosflingorna. Ställ bollarna kallt. Det går bra att frysas


    KRAM KRAM/LOUISE

    SvaraRadera