torsdag 28 april 2011

Hälsoundersökning..

Igår onsdag så va jag på hälsoundersökning, jag är med i en studie så det härva första gången som jag gick dit och lämnade blodprover och fick göra lite andra tester bl.a mäta kroppsfett och muskelmassa. Riktigt häftigt att se uppdelningen i kroppen.

Tänkte faktiskt dela med mig lite utav mina värden.

Längd: Knappt 162. ;-)
Midjemått:  67 cm, rekommenderat värde för midjemått är under 88 cm. Ett midjemått över 88 cm kan medföra ökad risk för diabetes och hjärt/-kärlsjukdommar.
Höftmått: 89 cm, rekommenderat värde för höftmått är under 104 cm.
Hörsel: Normal på både höger och vänster öra.
Puls: 62 slag/min, Normalvärde: 60-80 slag/min.
Blodtryck: 110/70mmHg, Lite lågt tyckte hon men inte tillräckligt lågt för att man gör något åt det, hon rekommenderade mig att försöka dricka lite mer.

Nu kommer vi till det roliga!

Vikt: 60,1 kg (med kläder på)
Kroppsfett i %: 27,6 %, Mellan 20-59 år är hälsosam fettprocent mellan 22-34%. För avvikande värden gäller samma risk som med för högt/lågt BMI
Fettmassa i kg: 16,6 kg
Kroppsvätska: 31,8 kg, Här tyckte hon att jag kunde ligga lite högre i o m mitt låga blodtryck.
BMI: 22,9, Normal värde: 18,5-24,9, Undervikt <18,5, Övervikt: 25-30, Fetma:>30, För lågt BMI ökar risken för bristsjukdomar, rubbningar i hormonbalansen och benskörhet. För högt BMI ökar risken för diabetes och hjärt-/kärlsjukdomar.

Sen har jag även värden för fett och muskelmassa i ben, armar och bål men dom kan vi ta någon annan gång. Hinner inte skriva mer nu, ska göra mig och Noah klar nu. Lite intressant är det här väl allt? Jag tycker att det är riktigt intressant och spännande. På måndag tidigast får jag svar på blodproven som kommer visa kolesterol, njurvärden, långtidssocker m.m.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar