måndag 13 september 2010

Tankar…

Först vill jag berätta hur oerhört stolt jag är över min far som vunnit över flaskan. Han har snart varit nykter i hela 4 år! Det är starkt jobbat för någon som varit väldigt långt nere i skiten och förlorat allt pga att han valde just den där flaskan. Han förlorade familj, hem och praktiskt taget halva sitt liv. Men för snart 4 år sen vände det. Han tog sig i kraken och har sen dess varit nykter inga återfall. Jag är stolt, mest pga att jag verkligen inte trodde att han någonsin skulle ta steget och bli nykter alkoholist. Jag hade fel!

Jag är idag tacksam för det. Dock har jag väldigt svårt att säga jag saknar dig pappa, jag älskar dig pappa, puss & kram osv osv. Det tar liksom stopp, jag är inte den som är den annars men just här tar det stopp. Det är svårt att kliva över den tröskeln. Men efter 23 år med en pappa som knappt funnits nykter vid min sida så tar det självklart ett tag att bearbeta det hela. Han är ju trots allt min pappa och jag är självklart stolt över att han är det. Jag menar inget illa med det. Jag har självklart sagt detta till min far i ett brev som jag skev för hand och skickade till honom som han i sin tur visade upp på ett av sina AA-möten och alla blev rörda till tårar.

Jag hade aldrig iaf inte så långt jag kan minnas hört min pappa säga att han älskade mig förrän för typ 3-3½ år sedan när dom hade pratat om känslor på ett av sina möten och om hur viktig familjen är osv. Jag kommer fortfarande ihåg telefonsamtalet när han ringde just enbart för att säga att han älskade mig, jag blev självklart otroligt chockad. Det va stort för hur det än är så älskar jag ju min pappa någonstans långt långt där inne trots all besvikelse.

Jag är hur som helst tacksam att han finns med oss idag och att han bryr sig om sina barnbarn.

Han är en helt annan person idag än för 4 år sedan, han är mycket mjukare och visare! Jag blir så glad över att han har hittat en ny passion i livet, nämligen matlagning och bakning. Det är så skönt att höra att du mår bra även om du liksom många andra säkert har dagar som är jobbigare än andra.

Fortsätt som du gör nu pappa! Vi finns här för dig i vått och torrt!

4 kommentarer:

  1. Halloj!

    Ja det är verkligen starkt av din pappa. Tänk att den där flaskan kan förstöra så mycket.
    Hälsa honom att han gjorde ett bra val. Byta flaskan mot matlagning och bakning;)

    Kram kram/LOUISE

    SvaraRadera
  2. Louise tack för din kommentar ,,fick inte bara bakning tillbaka utan en underbar familj med barn och barnbarn med allt vad det innebär som tex:tillit ,förtroende o mycket annat.Marina vill tacka dig för modet att skriva det du gjort,mycket starkt gjort av dig..Tårar rinner ner i tangentbordet skickat ett SMS till dig ,,ÄLSKAR DEJ OCH DIN FAMILJ..Puss o Kram Pappa

    SvaraRadera
  3. Hej Marina´s pappa!

    Ja det måste ju kännas kanon bra.

    Man måste ta vara på varje sekund, man vet ej vad som händer. Livet kan förändras snabbt, tyvärr.

    Man ska verkligen vara rädda om varandra, man lever bara en gång.

    Massor med kramar/LOUISE

    SvaraRadera
  4. Hej Louise!
    Tack för din uppskattning,idag mår jag bra tackvare att hela min vänkrets är utbytt mot nyktra människor.Och idag vet jag vad ordet maktlöshet innebär.Ja livet kan förändras på ett ögonblick,jag va hos Marina när hon fick besked om att ditt liv blev förändrat,,du vet vad jag menar..Livet går vidare iaf.Kram på dig Louise o tack.

    SvaraRadera