måndag 2 mars 2009

Gudomligt god!

Helgen har varit ganska lugn men med några inslag av pulkaåk, långpromenader och SingStar. Himla mysigt och trevligt. Dessutom va min brorsdotter här hela söndagen också. Så underbar tjej det där.

I fredags när jag och Eve gick och handlade så fick jag för mig att jag skulle bara en ananaspaj då jag aldrig har gjort denna paj förr och har hört så mycket gott om den. Sagt och gjort. Jag kan inte annat än säga att det va underbart god! T o m Tony tyckte om den och han är inte ens förtjust i ananas. Så den kan jag starkt rekommendera. Se bara till att låta ananasen rinna av ordentligt i en sil. Jag gick och pressade ut lite vatten då och då med en sked.

Här följer ett recept på denna goda paj!

Ananaspaj


Pajdeg:

150 gr smält smör
3 dl vetemjöl
1 dl socker
1 tsk bakpulver

Fylling:

2 dl cream fraisch
1 ägg
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 medelstor burk ananas, väl avrunnen

Gör så här:

Sila ananasen och låt vätskan rinna av.

Sätt ugnen på 200°.

Smält smöret och häll över i en bunke tillsammans med mjöl, socker och bakpulver. Arbeta ihop ingredienserna till en deg.

Tryck ut degen i en pajform (ca 23 cm) så att både bottnen och kanterna täcks. Ställ in i kylen så länge.

Vispa ihop ägg, socker, vaniljsocker, crème fraiche till en slät smet. Rör ner ananasen och bred ut fyllningen över mördegen.

Grädda i nedre delen av ugnen i 20-30 minuter.

Servera pajen ljummen med vaniljglass och NJUT!


Nu ska jag väcka barnen, nu är det slut på lovet och dax att vi återgår till vardagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar