torsdag 6 maj 2010

Städtant?

Jag hinner verkligen inte med mitt hem! Eller så är det bara så att jag ställer för höga krav trots att det är städat så vill jag mer? Det känns som om jag inte gör annat än plockar, plockar och åter plockar. Det spelar ingen roll hur mycket jag tjatar på barnen att dom ska hänga in sina jackor när dom kommer hem och lägga in sina väskor i skåpet, eller att Timi ska städa upp efter sig när han har lekt med en grej innan han går vidare till nästa. Det håller kanske en dag eller två sen är det lika stökigt igen. Evelina är lite bättre på att hålla ordning i sitt rum men i övriga lägenheten. Nja!

Det spelar ingen roll om jag tvättar 10 maskiner en dag, tvättkorgen är likförbannat full på kvällen igen. Det tar verkligen aldrig slut. Det är som om alla i familjen har en gömma med tvätt som dom tar fram när jag äntligen lyckats tömma tvättkorgen. Hur kommer det sig annars att den ständigt blir full? Kan det vara så att den kanske är för liten?

Den här förbannade disken ska vi inte tala om! Hur fan tänker man när man bygger en lägenhet på 4 rum och kök och inte gör plats för en diskmaskin i köket? Jag skulle behöva en diskare!

Sen hur fan kan ett badrum damma igen efter en dag eller två?

Bara att ta hand om sitt hem är ett heltid jobb att ta hand om en bebis är också bara det ett heltids jobb, sen har vi två barn till som behöver uppmärksamhet och det i sig är också ett heltids jobb för att inte tala om att mannen i huset också vill ha uppmärksamhet. Hur fan dela man upp tiden? Hur ska man hinna med allt på endast 24 tim? För att även hinna med att sova?

Låg och tänkte en natt på hur man ska hinna med att låta alla barnen och Tony få några timmars egen tid med mig på en dag. Ett exempel är: Noah 8-12, Timi 12-16, Eve 16-20 och Tony 20-24. Det är ett exempel på en lördag efter en full arbetsvecka när jag börjar jobba igen och sen har man söndagen tillsammans. Näe, skämt och sido!

Hur fan hinner folk med allt? Jo, lösningen tycks vara att folk anställer en städtant som kommer hem till dom en gång i veckan och städar så man kan lägga all den energin och tiden på familjen. Men frågan är om jag verkligen skulle klara av att ha en tant som kommer hem till mig och städar upp våran skit utan att lyfta ett finger själv? Klarar man av det? Hur har man råd? Jag menar har men et städtant som man lägger pengarna på så finns det ju ändå inga pengar över att göra något med familjen under den tiden som man kanske hade städat istället. Förstår ni hur jag tänker?

Det är nog bättre om man försöker få med hela familjen till att hjälpa till att städa en gång i veckan och göra det till en rolig grej och dessutom gör man något gemensamt. På med musik på högsta volym och skaka loss med dammsugare, dammvippa och svabben. Ibland får jag med hela familjen på helgen till att städa dock under en del protester men det går. Ska göra det hela till en tradition kanske? Inge städ inge data får jag köra med kanske?

Jag hade min slapp dag igår ju där jag bara tog det lugnt men den slutade med att jag som vanlig tar disken men efter den gick jag loss med trasan i hela köket, torkade av den kostiga “fläkten/ventilen” ovanför spisen. Ja, ni kan ju tänka er hur fort den blir skitig! Sen väggen, skåpen, kyl, frys för att sen gå över till att torka av alla dörrkarmar och avslutade det hela med att torka av ytterdörren. Har ni hört? Hur ofta torkar man av ytterdörren egentligen?

Men men, rent och fint blev det iaf så kan man avsluta en såkallad slapp-dag! Nu ska jag hoppa in i duschen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar