måndag 2 februari 2009

Helgen som varit..

Den här helgen har mestadels bestått av bak och matlagning. Barnen bakade syltkakor. Jätte goda kakor faktiskt och så enkla och snabba att göra. Jag kommer ihåg när jag va liten och vi bakade syltkakor på dagis. Vi hade så kul. Det roligaste va nog att trycka en liten grop med fingret och sen fylla den med sylt. Nu va det Evelina och Timis tur att göra det, dom tyckte att det va jätte kul.

Det bästa är att degen endast består av tre ingredienser fast jag tillsatte en fjärde för att få en godare smak. Sen tog vi fram all sylt vi hade och gjorde en blandad kompott, några fylldes med blåbärssylt, några med jordgubbssylt och några med drottningssylt. Alla tre smakerna va smarriga.

Vi gjorde massa mat också, Tony lagade t o m middagen helt själv igår eller själv och själv han hade två små assistenter som hjälpte honom, en underhöll och en hjälpte till att blanda och så. Ni kan säkert gissa vem som gjorde vad? Kan tillägga att det va hård rock som strömmade ut ur högtalarna och med den musiken så spelar Timi oftast elgitarr, trummor eller sjunger. Han är en riktig underhållare!

Ni undrar kanske vad jag gjorde? Jag fick ordern att lägga mig i badet och bara njuta. Jag fick inte störa dom i köket. Dom kunde själva! Va det något dom undrade över så kunde dom ju alltid fråga mig. Väl klar med allt och när jag fick komma in i köket så upptäckte jag att dom hade glömt att hälla i ströbrödet som stått och svällt till järparna som det bjöds på till middag. Så helt rätt till gick det dock inte men trots det så smakade maten utsökt. Dom kan om dom vill...

Vädret är härligt idag, kallt men härligt! Solen skiner på för fullt. Underbart! Ska ta en prommenad med Burre innan jag ska åka iväg. Ska vara i stan kl 14.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar