tisdag 13 januari 2009

En välbehövlig pause..

Jaha, här sitter jag med en kopp kaffe och två choklad & kola kakor som jag bakade igår kväll. Dom är så sjukt goda och så himla enkla att göra, det går på ett litet kick.

Kaksnittar med Kola & Choklad

100gr Smör
1 dl Socker
2 msk Sirap (ljus)
2 dl Mjöl
2½ msk Kakao
1 tsk Vaniljsocker
½ tsk Bikarbonat


Gör så här:

  • Sätt ugnen på 175 grader
  • Vispa smör, socker och sirap vitt och poröst med elvisp eller matberedare.
  • Sikta ner mjöl, kakao, vaniljsocker och bikarbonat. Vispa tills det har blivit en smulig deg. Tryck ihop degen med händerna i bunken.
  • Ta upp degen på bjölad bänk och dela den i två delar. Rulla ut varje del till en längd, lika lång som plåten.
  • Lägg rullarna på en plåt med bakplåtspapper. Platta ut längderna lite. Det flyter ut i ugnen men behöver ändå jämnas till lite med handen.
  • Baka mitt i ugnen 15-20 minuter.
  • Låt längderna svalna lite på plåten innan du skår dem i sneda bitar. Låt kakorna kallna.
Lycka till och njut!


Har gjort dom där vanliga sysslorna som jag gör i detta hem. Ni vet nog vid det här laget vad dom består av, då det är en stor del av mina vardagssysslor.

Så fort tvättmaskinen är klar så ska jag ta en lång promenad med Burre genom Skogen. Det är så skönt ute idag, inte allt för kallt.

1 kommentar:

  1. Tror minsann att jag ska ta och testa att göra såna snittar! =) Har redan skrivit av receptet ;)

    Kram /S

    SvaraRadera